والنتینو، موثرترین برند در درخشش ستاره های دنیای هنر و سینما
برند والنتینو یا ولنتینو (Valentino) در سال ۱۹۶۰ با افتتاح مغازهای در رم توسط فردی به نام ولنتینو گاراوانی رسما تاسیس شد. البته شروع موفقیت بین المللی این برند در سال ۱۹۶۲ در فلورانس، پایتخت مد ایتالیا در آن دوران، رقم خورد و به سرعت به یکی از نمادهای مد در ایتالیا تبدیل شد. برند Valentino هر سال در نمایشهای مد خود یک لباس قرمز به نمایش میگذارد و لباس قرمز، سالهاست که به عنوان نمادی جذاب و مرموز برای این برند به شمار میرود.
والنتینو کلمنته لودوویک گاراوانی در جمله معروفی گفته است: «من خوب میدانم که زنان چه چیزی میخواهند؛ آنها میخواهند زیباتر باشند.» برندی که ولنتینو کلمنته ایجاد کرده، برندی کاملا زنانه است، که مانند هر برند شناخته شده دیگری سرگذشت مخصوص به خودش را دارد. در این مقاله قصد داریم، نگاهی به برند والنتینو یا ولنتینو، تاریخچه برند والنتینو و سیر تکامل آن در چند دهه بیندازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
والنتینو گاراوانی چه کسی بود؟
والنتینو (ولنتینو) کلمنته لودوویکو گاراوانی در سال ۱۹۳۲ در شهر وگرا واقع در شمال ایتالیا به دنیا آمد و از دوران کودکی به مد علاقمند شد. والنتینو خیاطی را در کودکی از خالهاش یاد گرفت. او پس از پایان تحصیلاتش در حالی که فقط ۱۷ سال سن داشت، برای ادامه تحصیل در زمینه علایقش، ایتالیا را به مقصد پاریس ترک کرد.
ولنتینو ابتدا در مدرسه عالی هنرهای زیبا و سپس در انجمن سندیکای مد در پاریس پایتخت فرانسه به تحصیل مشغول شد. او مدتی را به کارآموزی در شرکتهایی مثل بالنسیاگا گذراند و پس از چندین سال کارآموزی و کسب تجربه در سال ۱۹۵۹ میلادی تصمیم گرفت که به ایتالیا بازگردد. ولنتینو گاراوانی پس از بازگشت به کشورش ایتالیا یکی تبدیل به یکی از تاثیرگذارترین افراد در ایتالیا شد و از رئیس جمهور ایتالیا نشان شایستگی دریافت کرد.
این طراح ایتالیایی قبل از عرضه کارهای خود با نام تجاری و برند شخصی خودش، در خانههای مد مشهوری مانند ژاک فَت، بالنسیاگا و گی لاروش فعالیت میکرد و در آن زمان برای مشتریان مشهوری همچون الیزابت تیلور لباس دوخت. در سال ۱۹۶۰ پس از اینکه ولنتینو به رم بازگشت، از اولین کسانی بود که تلاش میکرد مُد سطح بالا را با همان سبک کلاسیک فرانسوی در ایتالیا عرضه کند و بالاخره با کمک پدرش و دوستش اولین گامها را برای برندی با نام خودش برداشت و برند اختصاصیاش را با نام والنتینو اس پی آ (Valentino APA) راه اندازی کرد.
او که در آن زمان ۲۸ ساله بود کارها و طراحیهایش به سرعت مورد توجه علاقمندان به مد قرار گرفت و به خصوص به خاطر لباسهای قرمز رنگی که طراحی میکرد، مورد توجه فراوان اغلب جوامع مد و لباس آن زمان واقع شده بود. والنتینو تناژ خاصی از رنگ قرمز را برای طراحیهای خود برگزید. این طیف رنگی بعدها به افتخار شخص والنتینو «قرمز والنتینو» خوانده شد. ولنتینو در طول بیش از ۵۰ سال کار برای شخصیتهای مطرحی لباس طراحی کرد و سلبریتیهای زیادی با لباسهای طراحی شده توسط او روی فرش قرمز راه رفتند.
برند ولنتینو چگونه تاسیس شد؟
کمپانی Valentino در سال ۱۹۵۹ در شهر رم ایتالیا تاسیس شد. اما حدودا سه سال طول کشید تا راه موفقیت خود را طی کند و به عرصه جهانی قدم بگذارد. شروع شهرت و درخشش این برند در اولین حضور بین المللی والنتینو در سال ۱۹۶۲ در شهر فلورانس، که پایتخت مد ایتالیا در آن زمان به شمار میرفت اتفاق افتاد. اولین فشن شو والنتینوی جوان در کاخ پتزی مورد استقبال بینظیری قرار گرفت.
همان سال والنتینو با جیان کارلو جیامتی دانشجوی سال دوم معماری آشنا شد و با یکدیگر شراکتی را آغاز کردند که تا آخر ادامه داشت. سال های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷ سالهای موفقیت برند عطر و ادکلن والنتینو بود. پس از این اتفاق، ژاکلین کندی بانوی اول آمریکا از طریق واسطهای با کارهای والنتینو آشنا و بسیار به آنها علاقمند شد. در سال ۱۹۶۴ ژاکلین کندی شش لباس سیاه و سفید به والنتینو سفارش داد که بسیار معروف شدند و همین مساله موجب شهرت برند در آمریکا گردید.
در اواخر دهه ۶۰ میلادی دیگر از والنتینو به عنوان استاد طراحی مد و لباس یاد میشد. او همچنین توانست جایزه Neiman Marcus را که معادل با جایزه اسکار در زمینه مد بود را دریافت کرد و همین باعث شد که افراد مشهور دنیا مانند فرح دیبا، بیگم آقا خان، ژاکلین کندی، ملکه پائولای بلژیک، آدری هپبورن، الیزابت تیلور و پرنسس مارگارت بیش از پیش به سمت طراحیهای برند والنتینو تمایل پیدا کنند.
در سال ۱۹۶۹ اولین فروشگاه این برند در شهر میلان افتتاح شد. موفقیت والنتینو در دهه هفتاد با حمایت افرادی چون دیانا وریلند سردبیر ووگ و اندی وارهول هنرمند پاپ آرت ادامه یافت و این برند ایتالیایی توانست در کشورهایی از جمله پاریس، آمریکا و اسپانیا خانههای مد خود را راه اندازی کند.
پس از آنکه این برند اقدام به افتتاح دو بوتیک در شهرهای مهم نیویورک و رم کرد، در سال ۱۹۷۶ و با آغاز به کار بوتیک این برند در شهر توکیو، فعالیتهای این برند در آسیا قوت بیشتری گرفت و پر رنگتر شد. گاراوانی برای گسترش هر چه بیشتر فعالیت های خود، دهه ۱۹۷۰ را در نیویورک گذراند. با این حال همچنان مرکز برند والنتینو در رم باقی ماند. در سال ۱۹۷۱ و با آغاز به کار خط تولید لباسهای مردانه این برند، سیر موفقیتهای آن سرعت بیشتری گرفت.
خطهای تولید این برند افزایش یافت و به صورت تخصصی با نامهای والنتینو گاراوانی، ولنتینو رما (Valentino Roma) و آر. ای. دی ولنتینو (R.E.D. Valentino) جداسازی شد. در سال ۱۹۹۸ والنتینو و جیامتی شرکت را به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار به رئیس کمپانی فیات فروختند و بخش های دیگر شرکت نیز در سال های بعد واگذار شد.
آغاز به کار عطرهای برند والنتینو چگونه بود؟
والنتینو در سال ۱۹۷۸ وارد دنیای عطر شد و اولین عطر خود را با نام والنتینو پرفیوم گالا یا ولنتینو کلاسیک در پاریس رونمایی و به بازار عرضه کرد. برند والنتینو در این زمینه نیز موفقیتهای چشم گیری به دست آورد. این برند، محصولات زیادی در این زمینه از جمله عطر، ادکلن، ادوپرفیوم و ادوتویلتهای محبوب و پر طرفداری به بازار عرضه کرد که با نامهای والنتینو والنتینا یا والنتینو که تلفظ های مختلف این برند در نقاط مختلف دنیا است، شناخته میشوند.
موفقیتهای ولنتینو پس از آغاز قرن ۲۱ چگونه بود؟
در سال ۲۰۰۱ جولیا رابرتز، بازیگر معروف هالیوودی در مراسم اسکار و به هنگام دریافت جایزه بهترین بازیگر زن یکی از زیباترین لباسهای شب برند ولنتینو را بر تن داشت و بار دیگر توجهها را به سوی این برند خلاق جلب کرد. در سال ۲۰۰۲ این برند به کمپانی تولید پوشاک مارزوتو واگذار شد. با وجود این تغییرات مدیریتی این برند همچنان با قدرت پیش رفت و موفق شد جایگاه خود در دنیای مد را به خوبی حفظ کند.
والنتینو گاراوانی در سال ۲۰۰۶، به پاس یک عمر خدمات شایانش در صنعت مُد، نشان لژیون دونور (Légion d’Honneur) را از ریاست جمهوری وقت فرانسه، ژاک شیراک دریافت کرد. او در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد، که قصد دارد در سال ۲۰۰۸ بازنشته شود. در اواخر سال ۲۰۰۷ ، او اعلام کرد، که آخرین شوی مد خود را در ماه ژانویه همان سال برگزار میکند. این شوی نهایی در موزه رودین در پاریس برگزار شد و بسیار موفقیت آمیز بود.
این برند بعد از والنتینو گاراوانی با فعالیت طراحان معروف دیگری از جمله ماریا گرازیا همچنان راه موفقیت خود را دنبال کرد. ماریا گرازیا با همکاری پیر پائولو پیکیولی، توانستند درآمد برند والنتینو را افزایش دهند. ماریا گرازیا و پیر پائولو پیکیولی دو مدیر خلاقیتی که در خانه مد برند والنتینو برای سالها با هم همکاری میکردند در سال ۲۰۱۶ از هم جدا شدند.
ماریا گرازیا بعد از برند ولنتینو به برند دیور پیوست. آنها در طی سالها همکاری با یکدیگر درآمد سالانه برند ولنتینو را به یک میلیارد دلار در سال رسانده بودند و توانسته بودند سبک جدیدی از طراحی را در این برند پایه گذاری کنند. بعد از رفتن ماریا گرازیا، پیر پائولو پیکیولی در حال حاضر تنها مدیر خلاقیت برند ولنتینو است. برند والنتینو در سال ۲۰۱۲ نمایشگاهی از آثار شخص والنتینو گاراوانی برگزار کرد که مورد توجه بسیار زیاد فعالان این عرصه قرار گرفت.
امروه مجموعه عظیم برند والنتینو محصولات بسیار زیاد و متنوعی از جمله لباس، کیف، کفش و عطر تولید میکند و در طی سالهای گذشته برندی بسیار موفق بوده است. برند Valentino تا کنون در مراسمهای بسیار مهمی همچون گلدن گلوب و اسکار در درخشش ستارههای سینما و تلویزیون نقش انکار ناپذیری ایفا کرده است.
دیدگاه خود را بنویسید